MUNICIPIUL MEDIAŞ
portalul oficial al municipiului

Biserica Sf Margareta

Biserica Sf Margareta din Medias


Castelul orasului. Biserica Sf. Margareta


Cercetari arheologice recente au aratat ca pe locul actualei biserici a existat un cimitir databil din sec. XII si ulterior alte trei constructii sacrale din piatra. Prima, a fost o bazilica cisterciana, din secolul XIII.
Prima mentiune documentara a bisericii dateaza din 1414. Noua biserica a fost trecuta în 1545 din proprietatea calugarilor benedictini, în cea a comunitatii evanghelice lutherane. Timp de peste 5 secole, biserica devine centrul în jurul careia graviteaza viata spirituala a comunitatii sasesti.


Colateralul nordic este cea veche parte a bisericii, apartinând goticului matur. În a doua etapa au fost construite sacristia, corul si absida corului.
Impresioneaza altarul triptic de la sfârsitul secolului XV, amplasat în absida corului, pictat sub influenta scolii de pictura austriaca.
Cele 8 pietre de mormânt sculptate, amplasate în spatele altarului, îmbogatesc patrimoniul bisericii. Prima lespede e a prim-preotului si poetului umanist Chirstian Schescheaus.
A treia etapa de constructie este cea a navei centrale si a colateralului nordic.
A patra etapa a constat în prelungirea bisericii, incluzând si turnul.


Orga bisericii, decorata în stil baroc, are o acustica perfecta, cu 24 registrii sonori si peste 1300 fluiere.
Biserica a fost înzestrata cu numeroase obiecte de arta de factura religioasa. Cel mai vechi obiect este cristelnita (cel mai vechi obiect de cult din Transilvania), realizata din bronz masiv. Este împodobita cu 18 reprezentari figurative dispuse în brâie, dar si o inscriptie în relief cu minuscule gotice.
Turnul bisericii are o înaltime de 68.5 m si o deviatie de la verticala de 2.28 m. Se presupune ca înclinatia lui se datoreaza dorintei de a-l înalta, pentru a rivaliza cu Turnul Sf. Stefan din Viena, asezându-se înca trei niveluri, la cele cinci existente. Presiunea asupra solului fiind prea mare, s-a încercat ridicarea unui zid de beton pentru a-l stabiliza.
O alta legenda spune ca locuitorii orasului au dorit sa se înalte cât mai sus spre ceruri, însa Dumnezeu i-a pedepsit, le-a dat raspuns prin înclinarea turnului.
Trâmbitasul orasului avea misiunea de a alarma prin sunete de trompeta în cazul aparitiei unor pericole. Erorile lui erau aspru sanctionate, mergând pâna la aruncarea lui din turn. De aici provine numele turnului, Turnul Trompetilor.


Pe turn s-au succedat trei statui: statuia din lemn a lui Turre Pitz (Petrica din Turn), care în prezent se afla la Muzeul Municipal; statuia lui Roland, din lemn de stejar, care a fost asezata în memoria unui lucator care a cazut de pe acoperis, în timpul reparatiilor. Apoi, în anul 1984, Roland a fost înclocuit cu o replicam a lui Pitz.
Cetatea castelului era aparata de trei rânduri de ziduri, protejata suplimentar de un sant de apa. Intrarea principala în cetate o cosntituie un gang cotit, boltit, deasupra cu Turnul Clopotelor.
Turnul Funarilor este un turn cu 5 nivele. În urma disparitiei tuturor membrilor breslei în timpul epidemiei de ciuma, breasla curelarilor al solicitat cedarea turnului. În secolul XIX, a devenit turn al slaninilor, unde toata comunitatea saseasca îsi depozita slanina afumata. În ultimii ani, a fost depozitata arhiva bisericii, cu biblii vechi, prinse în scoarta de copac.

Casa natala Stephan Ludwig Roth, este o constructie mai mica, construita în stil neoclasic, în a doua jumatate a secolului XVIII.
Casa parohiala, construita în exteriorul primului zid de aparare al Castelului, este alipita Turnului Mariei. Este cea mai veche locuinta zidita din Medias, fiind si singura locuinta ridicata de la bun început în spatiul Castelului. Este construita în forma de L, pastrând numeroase elemente de decor gotice. Fatadele au aspect neoclasic.
Locuinta capelanilor a fost construita perpendicular pe directia laturii mari a casei parohiale, creând senzatia unei curti interioare. Modificarile si reparatiile interioare i-au schimbat aspectul medieval, conferindu-i un aspect sobru baroc. În spatiul dintre cele doua cladiri, se mai poate vedea un fragment din vechiul sant de aparare.
Turnul Mariei este construit deasupra unei pivnite, cu o scara la intrare. Se spune ca turnul a servit drept capela pentru slujbele din timpul epidemiilor de ciuma. Se spune de asemenea, ca si Vlad Tepes, a fost închis timp d e4 ore în turn, în drumul lui spre Visegrad.


Scara acoperita, construita în stil neoclasic, reprezinta o a doua cale de acces în castel. Bolta scarii este realizata în stil gotic tardiv, având pe cele doua paliere usi de acces în vechea închisoare (stânga) si la gradinita (dreapta). Gradinita a fost amenajata în locul vechiului sant cu apa care înconjura castelul, pe locul fostei locuinte a temnicerului, fiind încadrata de zidul exterior al incintei si un fragment al zidului de protectie exterior.


Vechea Primarie, atestata documentar în anul 1583 este construita deasupra unor încaperi semicilindrice, care au fost folosite ca închisoare o perioada lunga. Parterul si etajul au fost reconstruite în stil neoclasic. Înspre curtea castelului, vechii primarii i s-a atasat un culoar de acces în salile de clasa, pe doua nivele, facând nota discordanta cu ansamblul medieval al castelului.
Turnul Croitorilor, turn care la timpul sau a fost dat în grija breslei croitorilor, are amplasat semnul breslei în vârful turnului. La ultimul nivel are o serie de guri de aruncare, evidentiate de console de sustinere si de arce. Gurile de aruncare sunt mici burdufuri fara fund, scoase în consola, prin care se aruncau proiectile, apa sau grasime fierbinte, aduse printr-un coridor de alimentare interior.


Daca rolul bisericii de edificiu de aparare colectiva a disparut, atributul ei religios s-a pastrat pâna în zilele noastre. Comunitatile sasesti îsi dau întâlnire, duminica si de sarbatori, în bisericile din apropierea satelor lor. Istoria care acopera perioada construirii monumentelor medievale din Medias se împleteste cu istoria satelor din jurul lor. Taranii din satele din apropiere au participat direct la ridicarea cetatii orasului, au facut schimburi comerciale, au concurat cu mesterii breslasi din Medias, au luptat alaturi împotriva dusmanilor, au platit birul luat de epidemiile care bântuiau Europa, au platit birurile luate de turci si cadourile pe care principii le pretindeau.